Полезни съвети      

Със слушалки в офиса: Какво казват изследванията

от Лили Георгиева | 27.04.2018 г.

Всички знаем какво представляват слушалките и колко удобни са те, когато в офиса има повече служители. Какъв е ефектът от употребата им, замисляли сте се?

Слушалките като лек в т.нар. открити офиси

Офисите от този тип през годините стават обект на критики и от служители, и от изследователи. Още през 1999 г. учените от университета в Корнел Гари Евънс и Дана Джонсън проведоха експеримент, в който изследват влиянието на шума върху продуктивността на офис служителите. Четиридесет души били разделени на две групи. Една от тях работила в условия на шумен офис, а другата – в тиха обстановка.

Резултатите от експеримента показали, че и при двете групи продуктивността е приблизително еднаква. Нивото на стреса обаче при „шумната“ група било значително над нивото му при „тихата“ група.

Изводът на учените е, че подобно натрупване на стрес не се отразява върху продуктивността в краткосрочен план, но може да бъде негативно в дългосрочно бъдеще.

Въпреки всичко офисите от открит тип продължават да са предпочитани от много компании. По данни на International Facility Management Association около 70% от офисите в САЩ са с ниски прегради или такива отсъстват. Причината за популярността на това решение е желанието да се пести и да се създаде пряка връзка между служителите.

Телефони за меломани

Големите IT компании, сред които Facebook, Google и eBay, използват открития тип офиси. През 2015 г. Facebook построи нова щаб квартира за своите 2800 инженери. Офисът е в духа на открития модел.

В такива условия е логично, че служителите се налага да търсят собствени подходи за понижаване на нивото на стреса, т.е. шума. А целта е – повишаване на концентрацията. Слушалките представляват една от опциите.

Логично през последните години пазарът на портативни аудиоустройства по света расте. Предлаганите продукти са все по-съобразени с възможностите и потребностите на офис служителите.

Каква е връзката между слушалките и продуктивността?

През 2017 г. група холандски учени проведе изследване върху влиянието на музиката върху продуктивността. В него взели участие 155 души, които били разделени на 5 различни групи. Четири групи по време на работа слушали различна класическа музика, а петата работела в тишина.

Пет начина да увеличите звука на смартфона

Като резултат учените стигнали до извода, че при хората в групите, които слушали музика, се е развило дивергентно мислене. То се определя като творческо и се изразява в търсене на много решения на една и съща задача.

В групата, работеща на тишина, се е развило конвергентно мислене. При него човек използва по-рано усвоени решения.

В този смисъл музиката е помогнала за повишаване на продуктивността по отношение на задачи, при които не съществуват вече разработени решения.

Критики срещу употребата на слушалки

Въпреки всички плюсове, трябва да знаете, че постоянното използване на слушалки не е за препоръчване. Един от страничните ефекти е влошаване на слуха.

Д-р Джеймс Фой от американската асоциация на остеопатите обяснява на своите пациенти, че ако не чуват нищо от това, което се случва около тях, то силата на звука в слушалките е твърде висока. Препоръчителното време за използване на персонални аудиоустройства е не повече от час дневно. Колкото по-силен е звукът, толкова по-кратко време е желателно да слушате музика.

Освен вреда върху здравето, слушането на музика чрез слушалки може да се отрази негативно и върху продуктивността.

Изследване на Тайванския университет Фу Джен показва, че музиката се отразява негативно върху вниманието на хората.

Такъв ефект се наблюдава както, ако слушаме любима музика, така и такава, която не харесваме.

Накрая си струва да отбележим, че има значение дали слушаме музика с текст или просто мелодии. Изследвания показват, че музиката без текст влияе по-слабо върху понижаването на продуктивността.

Друг негативен ефект от постоянното използване на слушалки в офиса е, че се постига един момент на изолация от случващото се наоколо. Това не е изгодно за компаниите. Изолацията кара част от служителите да се чувстват самотни и отчуждени.

Източник на снимките: sonymobile.com