Полезни съвети      

Избор на моторен трион

от sravniadm | 16.09.2013 г.

Според интензитета на експлоатацията, трионите се разделят на битови или хоби, полупрофесионални и професионални. Това е и един от най-важните критерии при избор на бензинов моторен трион.

Клас Хоби – за работа по около 20 часа на месец. Те са леки и евтини, но не стават за професионален дърводобив, тъй като моторесурсът им бързо се изчерпва. Предназначени са предимно за обслужването на еднофамилни къщи (кастрене на овошки, оформяне на корони, рязане на дърва за огрев и т.н.), използват се на открити строителни площадки (за подготовка и изграждане на кофражи и дървени конструкции и скелета) и др.

Полупрофесионален или Фермерски – за работа по 8 – 10 часа дневно, но не ежедневно. Предназначени са за обслужване на фермерски (селски) стопанства, поддържане на частни гори, или овощни масиви. Намират и частично приложение в професионалния дърводобив, където дървосекачите често ги използват като спомагателни триони за кастрене, тъй като са значително по-леки от трионите за поваляне.

Професионален клас – представителите на този клас издържат на работа от 8 до 10 часа ежедневно в рамките на работния сезон, без значение от метеорологичните условия и надморската височина. Ценово разликата, спрямо тези от междинния клас, не е така голяма, но отнесена към моделите от клас Хоби е в пъти повече. Повечето професионални триони са с по-големи габарити и по-тежки, в сравнение с другите два класа. Но теглото на моторния трион не е основен фактор за класифициране, тъй като съществуват редица професионални триони за кастрене с габарити, еквивалентни на тези от междинния клас.

При покупка на бензинов моторен трион е необходимо да се обърне внимание на неговите мощност и тегло, а също така и на основните компоненти (шина, верига, защитни механизми и др.). Мощността определя способността на на триона да прокарва веригата през среза, това влияе на скоростта на рязане и на дълбочината на среза. Сравнението на бензинови моторни резачки показва, че най-мощни са професионалните, а най-слаби са битовите.

Шината е един от основните компоненти на бензиновия тип моторен трион. Преди да купите такъв трион, погледнете дължината на шината. Тя влияе на дълбочината на прореза и колкото е по-дълга, толкова по-голям диаметър стъбло може да отрежете с този трион. Трябва обаче да се отчете и това, че дължината на шината трябва да е съгласувана с мощността на триона. При най-добрите бензинови моторни триони от битов тип се използват шини от 30 до 40 см, а при най-добрите професионални триони – до 75 см.

Изборът на бензиновия трион зависи и от качеството на веригата. Един от основните критерии за качеството на веригата е стъпката – разстоянието между два съседни зъба.
Минималната стъпка на веригата е 0,325 инча и се използва в битовите триони. При по-мощните триони се препоръчва използването на вериги със стъпка 3/8 и 0,404 инча.
Най-опасният момент при използването на трион е обратният удар, откатът на инструмента, който настъпва, когато краят на трионната шина се среща с повърхността на обработваемата дървесина. Единственият начин да се предпазим от травма в този случай е бързото спиране на веригата. Тази функция се изпълнява от инерционната спирачка, за чието задействане служи щит, разположен пред лявата ръка на оператора. Най-добрите бензинови моторни триони непременно са снабдени с инерционна спирачка.

Източник: prodilar.com
Снимка: agro-teh.bg