Полезни съвети      

Автомобилните гуми – видове и избор (част 1)

от sravniadm | 01.07.2013 г.

Един от най-важните компоненти във всеки автомобил са неговите гуми. От тях в голяма степен зависят комфорта и сигурността на придвижване. Гумите биват различни като размер, структура и предназначение. Основните материали за тяхното производство са натурален или синтетичен каучук и синтетични конци – корда и метални телове. В съвременните гуми се използват стотици съставки, които да подобрят показателите на гумите като износоустойчивост, еластичност и не на последно място безопасност.

Като структура автомобилните гуми се състоят от протектор (шарка), каркас (радиален пласт), пояси корда или стоманено/синтетично влакно, борд, обръч на борда, ламели и раменни блокове.

Видове гуми

Автомобилните гуми се делят основно на три вида, според сезона и условията на експлоатация: летни, зимни и всесезонни.

1. Летни гуми – Тъй като съставките, изграждащи гумите, не могат да бъдат максимално ефективни и еластични в температурният диапазон от -30 до +40 градуса, в състава на летните и зимните гуми има съществени разлики. Летните гуми са предназначени за предвижване през лятото, когато температурите са по-високи и следователно пътната настилка е нагорещена. Те са съставени от по-твърди смеси, които да устояват на високата температура, която се получава при движението върху горещия асфалт. Летните гуми имат и по-добри показатели при придвижването върху мокра настилка, тъй като разполагат с дълбоки канали с остри ръбове, които отвеждат по-добре водата. Каналите са сведени до минимум за по-добър контакт с пътя. През зимните месеци, когато температурите са ниски, смесите на лятната гума губят своите качества и тя става твърда като пластмаса и загубва сцепление с пътя. От друга страна, шарката на протектора на лятната гума е непригодна за зимни условия и особено за сняг. Наложително е с началото на зимата да смените своите летни гуми със зимни, за да си осигурите безопасно и сигурно придвижване в студените месеци.

2. Зимни гуми – При трайно застудяване с температури под 6-7 градуса, е време да поставите зимните гуми. Зимната гума не е направена само за да бъде максимално ефективна на сняг или в планината. Тя е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Зимните гуми се различават и спрямо рисунъка на грайферите – те разполагат с многобройни ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката. Докато карането с летни гуми през зимата може да бъде много опасно, то карането със зимни през лятото не е толкова рисково по отношение на безопасността. Това обаче далеч не е препоръчително – поради меката смес, от която са изградени зимните гуми, при каране върху горещия асфалт те се „разкашкват“ и за броени часове могат да загубят своите свойства и да станат абсолютно негодни за употреба. Освен това, през лятото зимните гуми имат по-дълъг спирачен път. Особено лошо става положението, когато настилката е сериозно наводнена и съществува опасност от аквапланинг – в тези условия зимните гуми отстъпват значително на летните си събратя, поради разликите в грайфера.

3. Всесезонни гуми – Съществува и компромисен вариант при избора на гуми наречен всесезонна гума. Този тип гуми по принцип страдат от недостатъци главно през зимата и не се износват така чувствително през лятото. Като цяло, всесезонните гуми имат посредствени възможности спрямо „специализираните“, предназначени за конкретни климатични условия. За климатичните условия в България, всесезонната гума не е удачен вариант.

Автомобилните гуми се различават и по вида на протектора, което има съществено значение при монтажа на гумата. По този признак гумите биват симетрични, асиметрични и комбинирани.

1. Симетричните гуми се монтират така, че посоката на въртене (Rotation), показана със стрелки върху страницата на гумата да съвпада с посоката на движение на автомобила (напред). Зимните гуми са най-често симетрични.

2. Асиметричните гуми трябва да се монтират с подходящата страна навътре, съответно навън спрямо борда на автомобила. В този случай, вътрешната страна на гумата се идентифицира с думите Side Facing Inwards (страна гледаща навътре) и Side Facing Outwards (страна гледаща навън).

3. Комбинираните гуми са едновременно симетрични и асиметрични. Тези гуми трябва да се монтират така, че посоката им на въртене, указана от стрелките на страницата, да бъде същата като посоката на движение на автомобила, а страниците да бъдат правилно ориентирани към вътрешната и външната страна на превозното средство.

Източник: Autoreview.bg
Снимка: zigwheels.com